Åter igång med tömkörningen

Idag blev det tömkörning av min duktiga lilla häst. Han var helt underbart lyhörd under hela passet och gjorde vad jag bad honom om (och lite till), Lite bus i benen hade han dock så det var tvunget att bli två "invändningar" med glittrande ögon för att se om jag skulle bli arg på honom.

Fast idag var det en sådan dag som man bara blir gladare av lite påhitt från finurliga fyrbenta djur.

Körde många galoppfattningar för att börja bygga på rätt muskler och för att han ska lära sig att ta fattningarna direkt. Det gick bra och sen ville han galoppera mest hela tiden (men han gjorde som jag ville ändå).
   Efter passet stod vi och myste ett tag, det brukar bli så när han har varit riktigt duktig. Då står han med huvudet under min ena arm och så ska jag massera honom vid öronen eller klia honom i pannluggsfästet (kan man kalla det så?) eller bara stå och krama om honom och pussa på honom. Skulle han vara möjlig att tillfälligt krympa skulle jag minska honom till kattunge-storlek varje kväll och låta honom sova i min säng.:)

   Jag och Greggan har olika åsikter om kardborrar. Jag hatar dem och vill utrota dem. Greger älskar dem och vill att beståndet ska utökas. Han agerar volontärhjälp genom att typ bo/simma/klia sig i alla fördömda kardborresnår så att hela hans pannlugg blir som ett noshörningshorn. Meningen är väl att han ska placera dem på något nytt ställe där de kan växa och frodas men det går inte så bra. De släpper nämligen inte i första taget. Man får snarare ta i för kung och fosterland för att få ut dem ur luggen och efteråt ser det ut som om han har världens affrokrull.
   (Men idag flätade jag luggen efter utrensning och satte upp flätan i en knopp. Kanske kan det hjälpa något...)

Och nu vill jag att stamtavlan ska anlända.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0