"Vad sjutton ska det här vara bra för?"

Idag bestämde jag och mamma oss för att tömköra Gregerpojken. Hade tänkt att göra det redan förra veckan men då jag inte hade någon att ta till hjälp så fick det vara. Eftersom han inte riktigt förstår vad han ska göra (framför allt VARFÖR, frågade nog Greger själv) så går det lättare om någon går framför och visar vägen.

   Jag, som gick bakom och höll i tömmarna bestämde vart vi skulle gå och när vi skulle stanna. Visserligen var det ju mamma han följde men jag gav signaler innan jag sa till henne att gå åt ett visst håll. Det märktes att han började förstå men lite trilskande var han ändå tvungen att lägga till med. men det är ju inte kul om allt går som en dans, man måste ju kämpa lite också..;)
   Försökte köra utan mammas hjälp men då stod han bara som ett fån när jag smackade på honom där bak och så tuggade han och körde med bettet istället. Så mammsen (mormor, hehe) fick rycka in igen. Höll på i kanske en kvart och sen la vi av, vi vill ju inte att han ska tröttna utan att han ska tycka att det är kul hela tiden. Så nu ska jag försöka tömköra honom tre gånger i veckan lite lätt så att han lär sig och sen "rida" (mer eller mindre bara sitta på honom) tre dagar.

   I hagen så har det bildats en liten "sjö" nu efter all snösmältning och dit går alla hästar och dricker. De ratar karet som står i hagen, antar att de tycker att det är mycket coolare att dricka ur en sjö eller något. De kanske tror att de är vildhästar, åtminstone så kan de ju låtsas det.... Greger tycker om att både dricka vattnet och att leka med det (som vattenkoppen i boxen) så jag tror han verkligen kommer uppskatta att få bada i den riktiga sjön, Vättern sedan när det blir varmare. Risken finns ju att en annan får sig ett dopp och det vill jag inte riskera så här i mars månad. Man kan ju vänta till första maj i alla fall. Sedan ska det bli bada av!

Btw så har Greger tappat en tand, antar att det är därför han har fipplat så dant med bettet, det är väl inte världens bekvämaste kombination med lös tand och ett bett i truten.. Men tanden är sparad (i alla fall för ett tag) så bevismaterialet är kvar. Av storleken att dömma på tanden så hade han nog fått både tre och fyra guldtior om han lagt tanden i ett glas och väntat på tandfen..;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh, vad kul att läsa om Greger, mormor & Dig. Kommer ihåg när Hanna skulle rida in Elon och jag skulle hjälpa till. Hmmm.. det slutade med att en kompis till mig fick hjälpa henne i stället ;)

2007-03-14 @ 20:21:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0