Det går vingligt men det går framåt

Idag var det en stor dag. Jag och Greger red själva (utan att någon gick bredvid alltså)! Lanciska, stadigt (i alla fall för det mesta...) sto på 18 år, hon är för övrigt ledaren i hagen agerade stöttepelare och ledde duon upp till paddocken. Bitto red henne och vi tog det så lugnt så.

    Jag placerade honom vid bänken efter det att Bitto hoppat upp på Siskan och så klev jag på själv. Utan problem såklart, Greger har ingenting emot att man hoppar upp från bänken. En del hästar brukar krångla och inte vilja stå still där men Greger är trots sin unga ålder en häst som accepterar vad man än gör med honom.
   I alla fall; sedan skrittade vi upp till paddocken och runt därinne i ca 20 minuter. Han lyssnade på mina kommandon och jag fick honom att svänga åt både höger och vänster samt göra halt utan några större problem (som sagt han lyssnar på ptroo-ljudet...). Dock så fipplar han fortafarande med bettet, han låter det inte ligga still i munnen utan flyttar det fram och tillbaka åt sidorna. Helt plötsligt är typ halva bettet ute på höger sida och i nästa sekund sticker det ut på den vänstra. Vill inte gärna sätta nosrem på honom men kanske måste göra det tills han accepterat bettet helt, så att det får ligga på plats. Annars tänkte jag eventuellt införskaffa en sådan där grej (kommer inte ihåg vad de kallas) som man sätter fast i bettringarna under "hakan". Det kanske hjälper i alla fall.

Annars får den som vet någon okej lösning gärna komma med förslag. Jag rider dock inte bettlöst, har inget bettlöst "träns" (hackamore, inget i rätt storlek för lilla Greger) och har faktiskt inte råd med något just nu... Det har varit liiiite mycket utgifter på sistone med försäkringar och diverse annat.

Solen skiner och hästarna är leriga, speciellt Greger. Han fäller som jag vet inte vad (skulle kunna stoppa ett flertal kuddar med all päls) och har fått ett nytt smeknamn; "Greger-gris". Det syftar både på hur han ser ut när han kommer in från hagen (och hur han ser ut strax efter att man släppt ut honom i hagen igen, nyborstad) samt hur hans box ser ut... Ibland ser det ut som om man inte mockat på en vecka och då mockar vi ordentligt VARJE dag, vänder på torven och allt. Gud vad skönt det ska bli när de går ut på sommarbete säger jag bara...:)

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Vad duktiga ni är! Jag tycker absolut att du ska fortsätta med bett, och kanske kan nosgrimma en period hjälpa till så att han fortare slutar leka med bettet. En annan lösning kan vara ett bett med kopparrulle i mitten, så kan han leka/snurra på den, brukar funka på såna här lekfulla pellejönsar :-)
Håll ut vad gäller boxen. Han var en skitolle när han var liten, men så plötsligt blev han så duktig och höll fint i boxen. Sen när han flyttade till grannen så blev det oordning igen... men lite bättre på slutet. Så förhoppningsvis blir det bättre framöver. Jag hoppas och tror det i alla fall!

2007-03-27 @ 17:27:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0